Porsche Panamera in volle glorie
ingevoerd op 25-11-2008
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voor we hem te zien kregen, maar nu is hij er ’open en bloot’: de Porsche Panamera. Porsche eerste vierdeurs sportwagen staat in januari in wereldpremière op het autosalon van Detroit en vanaf volgende herfst in de showroom.
Porsche noemt de Panamera zelf een ’reissportwagen’ in de luxueuze stijl van de pure Gran Turismo met ruim en flexibel interieur en superieur rijcomfort.
Geen kleintje
Met z’n 4,97 m lengte en 1,93 m breedte is dit geen kleintje. De daklijn ligt op 1,41 m hoogte, dat is slechts 10 cm hoger dan bij de 911. Als je hem frontaal bekijkt, heeft hij wel meer van die ’oer-Porsche’. Zoals de heel herkenbare neus met de uitgeproken wielkasten en de motorkap in V-vorm.
Ook in profiel zijn de familietrekjes onmiskenbaar. Een ’streched limo-versie’ van een 911, maar dan in de vorm van een vierdeurs coupé.
Wat je in de 911 niet moet gaan zoeken is een koffer waar iets in kan. De Panamera daarentegen belooft voldoende ruimte voor de bagage van vier inzittenden. En zelfs een neerklapbare rug van de achterzetels, als langere stukken mee moeten. Kwestie van er ook eens mee langs de Gamma of de Brico te kunnen passeren.
V6 of V8 motor
Hoe hij er vanbinnen uitziet, blijft voorlopig nog even gissen. Wat er onder de motorkap komt, weten we wel al. Naar keuze een V6 of V8 met een vermogen tussen 300 en 500 pk. ”Sommige motoren”, zegt Porsche, ”hebben een turbocompressor en rechtstreekse inspuiting, wat hen extra zuinig maakt”. In een later stadium verwachten we ook nog een diesel en een hybride versie.
De motoren kunnen naar believen met een manuele zesbak geleverd worden, of met Porsches geautomatiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De Panamera rolt in de fabriek van Leipzig van de band en dat zou aan een tempo gaan van zo’n 20.000 stuks per jaar. (jvr)