Officieel: de nieuwe Mercedes C-klasse
De nieuwe C-klasse is eindelijk officieel. Zo net voor het einde van 2013 presenteert Mercedes-Benz de nieuwe sedan, die voor hun wel eens het belangrijkste model kan zijn. De Duitse fabrikant maakt meteen de eerste vanafprijzen openbaar.
Voor wie dat nog als een verrassing komt: de nieuwe C-klasse is ruimer, moderner, luxueuzer en veiliger dan ooit. Op deze vier pijlers is tijdens de ontwikkeling hoog ingezet en dat uit zich in eerste instantie in een design dat helemaal in het plaatje van het ‘nieuwe’ Mercedes past. Een stijl waarbij de tekenpotloot een stuk zwieriger wordt gehanteerd dan vroeger (om een jongere doelgroep aan te trekken), maar de kenmerkende elegantie van het merk niet uit het oog is verloren. En we zien ook bij Mercedes een trend ontstaan dat modellen meer op elkaar gaan lijken. Schaam je niet om de nieuwe C-klasse voor een S-klasse aan te zien als je deze straks vanuit je ooghoek voorbij ziet scheren.
Welkome centimeters
Waar we nu al blij mee zijn zonder ook maar een meter te hebben gereden is het toegenomen formaat van de C-klasse. De C heeft nooit uitgeblonken in binnenruimte, maar dat kan met de nieuwe wel eens voorbij zijn. De auto groeide namelijk fors. In lengte meet hij nu 4,67 meter, wat een kleine tien centimeter langer is dan voorheen, en in de breedte kwam er 4 centimeter bij. Die bedraagt nu 1,81 meter. Door de toegenomen lengte kon ook de wielbasis meegroeien, en stevig ook met een plus van 8 centimeter. Volgens Mercedes komt die extra wielbasis, die nu totaal 2,84 meter meet, grotendeels ten goede aan de achterpassagiers. En dat is een fijne belofte, want daarover zijn de klachten over de C-klasse steevast het luidst. Ook wat bagageruimte betreft (480 liter) overtreft de nieuwe C-Klasse zijn voorganger. De bagageruimte, die voortaan een inhoud heeft van 480 liter, ging er slechts met 5 liter op vooruit.
Head-up display
Wat geldt voor het exterieur, geldt zowaar nog meer voor het interieur. Dat is het gevoel opwekken dat de nieuwe C-klasse niet één, maar twee treden hoger op de ladder staat. De cockpit doet qua design, materialen en afwerking veel luxueuzer en sfeervoller aan dan bij het uitgaande model. Het centrale display is afhankelijk van het wel of niet bestellen van het nieuwste Comand Online-infotainmentsysteem in 7 of 8,4 inch formaat. Helemaal volgens de laatste trends is ook het touchpad bovenop de controller op de middenconsole en een head-up display. Beide features moeten het rijgemak alsmede de veiligheid vergroten. Over veiligheid gesproken. De nieuwe C-klasse doet weinig onder voor de S-klasse, met tal van rijassistentiesystemen en sensoren alsmede camera’s die een oogje in het zeil houden en de diverse geheel op de achtergrond opererende systemen in werking zetten als er gevaar dreigt of optreedt.
De luxueuze kwaliteiten van de nieuwe C-klasse komen vooral tot uiting via het zonet al even aangehaalde Comand Online. Dit multimediasysteem was al uitgebreid met afspeelmogelijkheden via smartphones, Bluetooth, USB, AUX, CD’s en DVD’s, maar beschikt zoals de systeemnaam al zegt nu ook over internetmogelijkheden. Internetten is mogelijk zolang de auto stilstaat en al rijdend kunnen de speciale Mercedes-Benz Apps als Weather, GoogleT Local Search met StreetView en Panoramio, Destination/Route Download en Facebook geraadpleegd worden. Tevens is de nieuwe C-Klasse uitgerust met het Frontbass-systeem, dat debuteerde op de SL-klasse. Een Burmester-surround sound systeem is optioneel leverbaar.
Drie motoren
Dankzij een aluminium-hybride carrosserie is de bodystructuur van de C-klasse er zo’n 70 kg lichter op geworden. In combinatie met andere gewichtsbesparing is het totale gewicht van de auto zelfs met ongeveer 100 kg teruggebracht. Een gevolg daarvan is een brandstofbesparing tot 20 procent zonder de prestaties te beïnvloeden. Prestaties die in eerste instantie worden geleverd door drie motoren, twee benzines en een diesel. Instapper is de C 180, een viercilinder-turbobenzine met 156 pk en 250 Nm aan koppel. Accelereren naar 100 km/h duurt met dit model een vlotte 8,2 seconden, terwijl ‘ie een bescheiden 5,0 l/100 km verbruikt wanneer een rustige rijstijl wordt gehanteerd. Meer benzinekracht is er met de C 200. Die levert 184 pk bij 300 Nm en snelt in 7,5 seconden naar de honderd. Het gemiddelde verbruik van de auto ligt op 5,3 l/100 km. Bij de C 220 BlueTec-diesel beschik je over een vermogen van 170 pk en een rijkelijk koppel van 400 Nm en sleur je jezelf in 8,1 seconden door de bekende sprint. Als gemiddeld verbruik geeft Mercedes een nette 4,0 l/100 km op. Zit jouw gewenste motor er nog niet tussen, heb dan iets langer geduld. Kort na de marktintroductie zal Mercedes de motorenlijn al verder uitbreiden. Zo zal een nieuwe kleine dieselmotor met een inhoud van 1,6 liter worden toegevoegd, die afhankelijk van de versie 115 of 136 pk levert bij een koppel van respectievelijk 280 en 320 Nm. Verder kun je de C 220 BlueTec tegemoet zien, alsmede de C 180 ECO Edition, de C 350 met V6-benzinemotor en een diesel-hybride. Deze C 300 BlueTEC Hybridbeschikt over een 204 pk sterke viercilinder die samenwerkt met een 27 pk sterke elektromotor en verbruikt op papier slechts 3,9 liter per 100 kilometer. Later zal nog een zeer zuinige hybrideversie volgen, die gebruikmaakt van plug-in technologie. Al zullen sportievelingen liever uitkijken naar de nieuwe C 63 AMG.
Luchtvering
Afhankelijk van de gekozen motorisering levert Mercedes-Benz twee nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbakken en een geüpdatete 7-traps automaat tegen meerprijs. Het onderstel van de C-Klasse is eveneens compleet nieuw ontwikkeld en zou volgens Mercedes voor een scherper en tegelijker comfortabeler en stiller rijgedrag zorgen. Een primeur in het hoge C-segment is de mogelijkheid om de C-klasse rondom te voorzien van luchtvering. Via een knop kan de bestuurder kiezen uit verschillende instellingen: Comfort, ECO, Sport, Sport+ en Individual. Stalen veren zijn standaard, maar die kunnen wel gecombineerd worden met drie verschillende onderstellen met instelbare demping, te weten een Comfort-onderstel, het Avantgarde-onderstel met een sportievere afstelling en een met 15 mm verlaagd sportonderstel.
Prijzen
Nieuwsgierig geworden naar de nieuwe C-klasse, dan hebben we hier ook alvast de prijzen voor je. Ze beginnen bij € 36.995,- voor de C 180. Voor de C 200 dient er drie mille meer worden te worden gelegd en voor de voorlopig enige diesel vraagt Mercedes minstens € 42.995,-. Wie snel bestelt kan in de loop van het voorjaar rijden.